Hvad skal de lave? Og hvem skal de spørge? Vær tydelig omkring opgaver og forventningsafstemning, så alle får en god start.
DGI’s foreningsledelse giver 10 gode råd.
Blandt rådene er:
- Første gang den frivillige møder op: Mød ham eller hende i døren, giv hånd, og husk navnet. Sig tak for, at han eller hun vil være med. Lav evt. en rundvisning.
- Forklar, hvad I arbejder for i foreningen, og sæt ord på, hvordan de opgaver, som den nye skal løse, er en del af noget større.
- Vær tydelig omkring opgaver og forventningsafstemning. Hvad skal den nye lave? Er der en bestemt måde, det bedst kan løses på? Er der erfaringer at trække på? Hvem kan hjælpe, hvis han eller hun er i tvivl? Hvornår er opgaven slut?
- Lav en makkerordning: Find en person på forhånd, som er tilknyttet den enkelte nye frivillige. Så ved den nye, hvem der kan ringes til, ikke bare om opgaven, men om alle de spørgsmål, der dukker op.
- Følg op på det første møde med en telefonopringning: Er alt ok, og er der spørgsmål. Hvornår skal den nye ned i klubben igen?
- Indforståede begreber kan virke stærkt ekskluderende. Vær opmærksom på sproget, både det trykte og det sagte, og forklar hellere for meget end for lidt.
- Når der er sociale arrangementer, så vær ekstra tydelig med at sige til den nye, om ikke han eller hun skal med. Måske kan I følges?
- Tag en samtale efter fx tre måneder om, hvordan det går, hvad den frivillige brænder for, og om han eller hun sidder med de rette opgaver. Måske skal noget ændres.
- Lav en frivilligstrategi, hvor det fremgår, hvordan I vil modtage nye frivillige, hvordan I behandler dem, når de er i foreningen, og hvordan I siger godt farvel.
- Vælg en ’frivillig-kontakt’ eller ’HR-konsulent’ som blandt andet har ansvar for modtagelsen af nye frivillige.
Lyt til hele DGI podcasten: Sådan giver I frivillige en god start